Olet tarttunut hienoon tilaisuuteen kertoa opiskelijoille organisaatiostanne työnantajana, mutta nyt pitäisi alkaa suunnitella itse puheenvuoroa. Alkuun pääseminen voi olla hankalaa, mutta Tuudon vinkeillä saat suunnitteluun hyvän lähdön. Vinkkimme on koottu digitaalisten rekrytointimessujen webinaaripäivien sekä työelämäkyselydatamme perusteella.
Katso blogipostauksen lopusta vielä aihe-ehdotukset!
Yrityksen esittely minimiin, valitse kiinnostava aihe
Opiskelijan mielenkiinnon saa herätettyä aiheella, joka vastaa hänen kysymyksiinsä, ongelmiinsa tai huoliinsa. Yritysesittelyt on siis hyvä pitää lyhyenä ja siirtyä suoraan asiaan. Opiskelijoita mietityttää mm. kuinka hakemus kannattaa tehdä, kuka voi hakea ja minkälaisilla taustoilla, sekä minkälaisia töitä on tarjolla. Toisaalta ajankohtaiset aiheet kuten kestävä kehitys vetää webinaariyleisöä, eli inspiraatiota voi hakea myös laajemmista yhteiskunnallisista aiheista.
Työelämäkyselyidemme mukaan henkilökohtainen ja ammatillinen kehitys motivoi opiskelijoita, oma jaksaminen huolettaa eniten työelämässä ja tukea haluttaisiin mukavuusalueelta poistumiseen. Kuinka teillä tuetaan kehittymistä tai jaksamista, entäpä kuinka alakohtaiset arvot näkyvät organisaatiossanne? Tällaisiin kysymyksiin vastaamalla saa jo valmisteltua kattavan esityksen!
Tarjoa konkretiaa ja eksklusiivisuutta
Opiskelijoita kiinnostavat konkreettiset esimerkit; muun muassa yrityskulttuuri, työilmapiiri ja työnantajan arvolupaukset ovat konkretiaa kaipaavia aiheita. Hyvillä esimerkeillä jäätte myös paremmin kuulijan mieleen ja rohkaisette hakemaan juuri teille. Konkreettisia esimerkkejä voi hakea mm. työntekijöiltä tai henkilöstökyselyistä. Mikäli arvojen tai arvolupausten toteutumisesta ei kuitenkaan löydy konkreettisia esimerkkejä, on tässä hyvä tilaisuus selvittää miksi ja toteutuvatko ne todella.
Jos olette vasta tekemässä muutoksia konkreettisella tasolla, se ei kuitenkaan haittaa, päinvastoin. Opiskelijalle on mielenkiintoista kuulla mitä tavoitteita ja muutoksia vaikkapa yrityskulttuurin tai arvojen suhteen teillä on. Tämä on myös sellaista eksklusiivista tietoa, jota opiskelija ei välttämättä saa muualta. Puheenvuorossa onkin hyvä tarjota jotain sellaista tietoa, mitä ei välttämättä löydä muualta tai mikä ei ole yleisesti tunnettua.
Panosta esitykseen sekä esiintyjään
Innostava puhuja saa myös kuulijan innostumaan. Puheenvuoron esittäjän kannattaakin olla henkilö, joka on itse intohimoinen esitettävän aiheen suhteen ja on mielellään kertomassa siitä. Muuten riittää, kun on oma itsensä. Myös luovuus esitystavassa tuo vaikuttavuutta puheenvuoroon. Webinaareissamme olemme nähneet esimerkiksi tyylikkäitä esitystiloja, hauskoja taustoja ja Powerpoint esityksiä, sekä paneelikeskusteluja ja haastatteluja. Esiintyjän ei siis tarvitse olla vain yksi henkilö harmaalla toimistotaustalla, vaan voitte järjestää jotain omannäköistä. Myös puheenvuoron rakenne kannattaa pitää yksinkertaisena, esimerkiksi tarinallistaminen on todettu tehokkaaksi keinoksi jäädä kuulijoiden mieleen
Webinaaripuheenvuorosi voi siis olla esimerkiksi:
- Uratarina ja työntekijän tai asiantuntijan haastattelu
- Kuinka teille kannattaa hakea tai kuinka erottautua joukosta työnhaussa
- CV-vinkit
- Yrityskulttuuri: kuinka teidän yhteisössänne tehdään töitä
- Yrityksessä töissä olevien opiskelijoiden kokemuksia
- Kuinka tuette työntekijöidenne työhyvinvointia ja urakehitystä
- Kestävä kehitys ja kuinka se näkyy teillä
- Tasa-arvo ja diversiteetti työelämässä
- Tulevaisuuden työelämätaidot